قزوین | نشست تخصصی مدیران فرهنگی ـ تبلیغی
نشست تخصصی مدیران فرهنگی ـ تبلیغی قزوین با محوریت آموزش و توانمندسازی ائمه جماعات
زندگی با آیهها | مروری بر فعاليت زندگی با آيهها از غدير تا امروز و فردا
پویش ملی «زندگی با آیهها» پس از پایان گام اول در رمضان، برنامه خود را برای ادامه سال تنظیم کرده بود، اما با وقوع حمله رژیم صهیونیستی به کشور، مسیر آن تغییر یافت. با این حال، فعالیت پویش متوقف نشد و در مناسبتهای مختلف از جمله ماه محرم، راهپیمایی اربعین، هفته وحدت و جشنهای «امت احمد» با شکوه ادامه پیدا کرد. همچنین بسته آیات «نصر» برای ایام تا ماههای رجب و شعبان منتشر شد. این پویش همچنان فعال است و قرار است با آغاز ماه رمضان آینده، در «بهار قرآن» دوباره با مخاطبان گسترده خود همراه شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، زندگی با آيهها قرار بود كار خود را به روال انجام دهد. با پايان عمليات رمضان و اختتاميه گام اول اين حركت همافزای ملی، آياتی براي روزهاي ديگر سال و كارويژههايي براي مناسبتهاي خاص انتخاب شدند اما با حمله ناجوانمردانه رژيم كودككش صهيونيستي به خاك مقدس كشورمان، اين روال هم دستخوش تغيير شد اما مانند ديگر فعاليتهاي روزمره در زندگي شهروندان، معطل نماند. زندگي با آيهها در ماه محرم نيز باشكوهي هرچه تمامتر دنبال شد و پس از آن در راهپيمايي اربعين در طريق و مرزها تداوم يافت؛ آن چنان كه در رويدادها جاماندگان اربعين در شهرهاي مختلف كشور نيز پيگيري شد. موسم بعدي، هفته وحدت و جشنهاي «امت احمد» بود كه بازهم آيات اين پويش در آن كاربرد يافتند و بر سر زبانها بودند و پس از آن بسته آيات نصر براي ديگر ايام سال تا ماه رجب و شعبان پيشرو اعلام شد. اينك اين پويش همچنان به راه خود ادامه ميدهد تا در انتهاي زمستان و در بهار قرآن با فرارسيدن ماه رمضاني ديگر با مخاطبان انبوه خود همراه شود. در ادامه مروري بر اين فعاليتها داشتهايم و با دستاندركاران اين پويش و كساني كه بيشتر با اين مسير آشنايي دارند، همكلام شدهايم.
گزارشي از پويش زندگی با آيهها در تابستانی كه گذشت
زمزمه كلام خدا در خداییترين روزها
زندگي با آيهها در هفته آخر ارديبهشت 1404 اختتاميه گام اول خود را برگزار كرد و رسما وارد مرحلهاي جديد شد. براي اين مرحله 100 آيه آشنا انتخاب شدند تا در ايام سال و در مناسبتها وارد چرخه پويش شوند. ميانه خرداد ماه بود كه آيات منتخب براي عيد غديرخم اعلام شدند و پس از آن در مناسبتهاي مختلف و درحالي كه كشور پيروز از دفاع مقدس دوم بيرون آمده بود، آيات ديگري براي مناسبتهاي خاص در اين نهضت قرآني بازخواني و مورد دقت قرار گرفتند. در خداييترين روزهايي كه نام بهترين بندگان خدا ورد زبان بود، مردم مسلمان در جايجاي اين آب و خاك، كلام وحي را نه تنها زمزمه ميكردند كه تلاش داشتند آنها را چراغ راه زندگي خود سازند. با هم رويدادهاي اين چند ماهه كه در تابستاني گرم از عشق به «ثقلين»، قرآن و عترت سپري شد را مرور ميكنيم.
كافران نااميد شدند
زندگي با آيهها براي «عيدالله الاكبر»، عيد سعيد غدير خم برنامهريزي داشت. دو آيه آشنا براي اين ايام انتخاب شدند؛ آیه اول؛ «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ »(مانده /3) و آيه ديگر «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ» (حجرات/10) مخاطبان پويش را به دقت، حفظ و عمل به اين آيات دعوت ميكردند.
بنا بر اين بود كه بنرها و خيمههايي در سطح شهرها برپا شوند. همه كارهاي اجرايي انجام شد و مثلا در تهران 50 خيمه براي نصب تدارك ديده شده و 200 بنر هم رونمايي شدند كه شامل دعوت مردم به جشن و آشنايي با آيات زندگي با آيهها بود. مطابق برنامهريزيها قرار بود شركتكنندگان در اين پويش به سوالاتي پيرامون اين آيات پاسخ دهند و به پويش زندگي با آيهها در اين روزهاي عيد در كل كشور و همه استانها بيپوندند.
با اين حال با حمله ددمنشانه رژيم صهيونيستي ماجرا به شكل ديگري رقم خورد. يك روز قبل از برگزاري مهماني كيلومتري غدير، در حمله شبانه اين رژيم به برخي از نقاط كشورمان، تني چند از بهترين فرزندان امت به شهادت رسيدند. با اين وجود و در شرايطي كه تصور ميشد اين مراسم برگزار نشود، راهپيمايي «ايران؛ ذوالفقار علي» در نقاط مختلف كشور و ازجمله در تهران برپا شد و در اين شرايط آيه شريفه «اليوم يئس الذين كفروا من دينكم» كاملا تناسب يافت. حضور مردم دشمنان را مايوس و نااميد كرد.
محرم آمد؛ حماسيتر از هميشه
همزمان با آغاز ماه محرم، سازمان دارالقرآن الكريم براي پيشبرد «زندگي با آيهها» با تولیدات متنوعی با همکاری نهادهای استانی، صداوسیما و هیأتهای سراسر کشور، برنامههایی برای تدبر در قرآن و ارتباط بیشتر مردم در ایام عزاداری با قرآن طراحی و اجرا کرد. براي اين روزها كه هنوز جنگ با رژيم صهيونيستي بر كشورمان سايه انداخته بود، 10 آيه معرفي شدند.
خط گفتمانی محرم امسال بحث «جریان سازی گفتمان مقاومت» بود که باتوجه به تحولات منطقه از غزه تا ايران، فرصتي فراهم آمد تا قیام حضرت سیدالشهدا (ع) ظرفیت گفتمان سازی مقاومت و ایجاد ادبیات مشترک در جهان را داشته باشد و لذا از آیات بیان شده توسط حضرت از زمان آغاز حرکت تا روز عاشورا 10 آیه انتخاب شد که دارای یک محور اصلی با توجه به آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا الله عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» است.
*همراهي اهالي منبر
هماهنگي با مداحان سرشناس و مبلغان مشهور براي بكار بردن آيات منتخب در مجالس عزاداري سيدالشهداء (ع) و ياران باوفايش، از ديگر اقداماتي بود كه با استقبال گستردهاي مواجه شد.
*برپايي كرسي تلاوت تدبري
در 12روز نخست ماه محرم، با هدف تعمیق ارتباط دلها با قرآن کریم، در چندین استان کشور کرسیهای تلاوت تدبری برگزار شد. این محافل نورانی که با حضور قاریان برجسته و مخاطبان مشتاق همراه بود، تلاش داشتند مفاهیم بلند آیات الهی را با فضای عاشورایی ایام محرم پیوند بزنند. بخشی از این کرسیها نیز از طریق برنامه تلویزیونی «محفل» به صورت گسترده پوشش داده شد و در معرض دید عموم مخاطبان قرار گرفت.
*انتشار محتواي تبليغي
با انتشار کتاب «پیروز تاریخ» تلاش شد تا عاشورا نه صرفاً یک واقعه تراژیک، بلکه یک «پیروزی راهبردی» از دل آموزههای قرآنی و منطق مقاومت بازخوانی شود. این اثر در قالب ۱۲ منبر مکتوب برای ۱۲ شب محرم تدوین شد و با نگاهی نو به حرکت امام حسین علیهالسلام، به بررسی ابعاد تمدنی، قرآنی و آیندهنگرانه این قیام پرداخت.
همچنين با هدف تبیین آموزههای عاشورایی بر پایه قرآن، از اثر تازهای تحت عنوان «روایت پیروزی» نيز رونمایی شد. این کتاب کوچک اما تأثیرگذار، شامل ۱۲ قطعه تلاوت تدبری بر اساس ۱۲ آیه منتخب قرآن کریم است و توانست بهعنوان مقدمه جلسات عزاداری محرم، محتوایی معنوی، مفهومی و منسجم در اختیار قاریان، سخنرانان و مربیان هیئات قرار دهد. این اثر به ویژه در محافل «زندگی با آیهها» مورد استفاده قرار گرفت.
*پردهخواني عاشورايي
با همکاری اداره کل امور بانوان، ویژهبرنامهای از پردهخوانیهای عاشورایی در دو ماه محرم و صفر برگزار شد که محور اصلی آن، آیه شریفه «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (آل عمران، ۱۳۹) بود.
این آیینها با رویکردی تلفیقی از هنر آیینی و مفاهیم قرآنی، تلاش داشتند پیام عزتمحور عاشورا و منطق مقاومت را در قالبی اثرگذار و روایی برای مخاطبان بهویژه بانوان بازگو کنند. اجرای این برنامهها، گامی در جهت ترویج معارف قرآنی در بستر هنرهای نمایشی و احیای سنتهای اصیل مذهبی در ایام سوگواری اهلبیت علیهمالسلام بود.
* بكارگيري سفيران آيهها
راهاندازی سامانه هوشمند «سفیران آیهها»، اقدام ديگري بود كه امکان تولید محتوای منبر قرآنی را تنها با چند کلیک برای مبلغان فراهم کرد. این ابزار با دریافت آیه انتخابی و توصیف مخاطب، در عرض چند ثانیه محتوایی متناسب، زنده و الهامبخش برای سخنرانی در مجالس محرم تولید میکند. به عنوان نمونه، برای هیأتی نوجوانانه در فضای مذهبی و بسیجی اصفهان، متنی تولید شده که با استناد به آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، نوجوانان را به تقویت سواد رسانهای، آمادگی فکری و مقاومت فرهنگی در برابر جنگ نرم دشمن دعوت میکند. این ابتکار، گامی مهم در هوشمندسازی تبلیغ دینی و بهروزرسانی محتواهای قرآنی متناسب با مخاطب امروز محسوب میشود.
اربعين؛ جهاني شدن پيام مقاومت و برائت
امسال پیادهروی میلیونی اربعین، تنها یک گردهمایی معنوی نبود بلکه بستری شد برای بهصدا درآمدن پیام روشن قرآن در عصر ظلم، اشغال و بیداری جهانی. پویش ملی «زندگی با آیهها» در اربعین ۱۴۴۷، تمرکز خود را بر آیات «نصر و برائت» قرار داد تا در بستر بزرگترین اجتماع مردمی جهان، مفاهیم مقاومت، تولی و تبری بهصورت میدانی و مردمی تبیین شود.
اين مرحله از پویش «زندگی با آیهها» با تکیه بر ۱۰۰ آیه ساده، آشنا و اثرگذار از قرآن کریم طراحی شده است؛ آیاتی که نهتنها برای عموم مردم قابل فهم هستند بلکه با زیست روزمره و مسائل اجتماعی گره خوردهاند. این مجموعه قرآنی بهصورت هدفمند در چهار بسته محتوایی سامان یافته است: گروهی از آیات بر مفاهیم پیروزی و مقاومت تأکید دارند (۳۰ آیه نصر)، بخشی دیگر آیات شناختهشدهای هستند که در حافظه جمعی جامعه جای گرفتهاند (۳۰ آیه آشناتر)، بستهای از آنها ناظر به سبک زندگی و الگوهای فردی و اجتماعی است (۲۰ آیه سبک زندگی) و در نهایت، مجموعهای از آیات به ترسیم جهانبینی قرآنی و نگاه کلان توحیدی میپردازند (۲۰ آیه جهانبینی).
در شرایط کنونی که فضای فکری و رسانهای جهان اسلام به شدت تحت تأثیر جنگهای شناختی و مقاومت منطقه است، پویش «زندگی با آیهها» تمرکز خود را در اربعين و پس از آن بر بسته ۳۰ آیه نصر معطوف کرد. از میان این مجموعه، ۵ آیه محوری بهعنوان حلقه اتصال پیامهای رسانهای، محافل مردمی، تبلیغات محیطی و فعالیتهای فرهنگی انتخاب شدند.
*تعيين شعار اصلي
در مسیر راهپیمایی اربعین امسال، آیه ۱۲۰ سوره بقره با مضمون،«وَلَنْ تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»بهعنوان شعار اصلی پویش در نظر گرفته شد. این آیه نماد روشنی از برائت، مقاومت در برابر سلطهطلبی و قطع وابستگی به دشمنان فکری و سیاسی اسلام است. با توجه به تحولات اخیر فلسطین و فجایع انسانی در غزه، این آیه بهنوعی ندای مشترک و گفتمان واحدی برای آزادیخواهان جهان بدل شد که از زبان زائران اربعین، با صراحت به جهانیان اعلام گرديد.
چهار آیه دیگر که در کنار این شعار اصلی بهصورت گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، هر یک وجوهی از ایمان، جهاد، ایستادگی و وعدههای الهی را بازگو میكردند. در آیه ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آل عمران، خطاب به مؤمنان آمده است: «وَلَا تَهِنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ...» که دعوتی صریح به حفظ روحیه و امید در میانه میدان است.
در سوره عنکبوت آیه ۶۹، خداوند میفرماید:«وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا...» که به تلاش خالصانه در مسیر الهی وعده هدایت میدهد. آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره بقره، ماجرای رویارویی مؤمنان اندکتعداد با سپاه جالوت را روایت میکنند و دعای ماندگاری را ثبت میکنند که زائران اربعين نیز با همان روحیه پا در راه گذاشتند.
همچنين در آیه ۱۶ سوره جن، چنین آمده است:«وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا»که نوید رحمت و گشایش برای کسانی است که در مسیر مستقیم الهی استقامت میورزند.
*اجرا در چند ميدان
پويش زندگي با آيهها فقط به طريق نجف تا کربلا محدود نشد بلکه بهصورت شبکهای در چهار میدان اصلی به اجرا رسيد؛
-در استانهای کشور، فضاسازی فرهنگی در مساجد، هیئات، مدارس و معابر شهری با استفاده از پوسترهای طراحیشده انجام شد. ائمه جماعات و مبلغان مردمی با محافل تبیینی، معارف این آیات را در نمازها، مجالس و محافل روایت كردند. برای جاماندگان نیز برنامههای ویژهای طراحی شد که از طریق صداوسیما و شبکههای اجتماعی محلی اعلام شدند.
-در استانهای مرزی، مبادی ورودی زائران مانند مرز مهران، شلمچه، چذابه و خسروی، رسانههای میدانی پویش مجهز شدند. این مناطق بهنوعی خط مقدم ارتباط اولیه زائران با فضای قرآنی پویش بودند كه در موكبهاي خاصي پذيراي زائران شدند.
-در عتبات عالیات، حرمهای شریف، مراکز فرهنگی و پاتوقهای تجمع زائران، پایگاههای مهم ترویج آیات نصر و برائت برپا بود.
- مسیر پیادهروی نجف تا کربلا، قلب تپنده اجرای میدانی پویش زندگي با آيهها به شمار میرفت. در طول این مسیر، موکبهایی با عنوان «زندگی با آیهها» برپا شدند. همچنین سفیران قرآنی آموزشدیده در موکبها فعالیت میکردند و محافل تدبر، مسابقات، توزیع کتابچهها و بستههای محتوایی از جمله اقدامات آنان بود.
*ابزارهای فرهنگی و تولیدات محتوایی
برای پشتیبانی از این فعالیت میدانی، تولیدات متنوعی در قالب پوستر، کلیپ، آبجکتموشن، نقاشی شن، موشنگرافی و کتابچههای ویژه تدارک دیده شدند. این محصولات هم در فضای شهری و هم در شبکههای اجتماعی در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.
همچنین وبسایت رسمی پویش «زندگی با آیهها» برای ثبتنام در مسابقات، دریافت گواهی و بهرهمندی از جوایز فعال بود و از زائران خواسته شد تا بهصورت فعال در این بستر نیز مشارکت کنند. کانال «سفیران آیهها» هم برای هماهنگی میدانی با فعالان فرهنگی و خادمان مسیر طراحی شد.
*فعالیتهای اربعیني
پویش ملی «زندگی با آیهها» در اربعین حسینی، فعالیتهای گستردهای را در سراسر کشور و مسیر پیادهروی نجف تا کربلا انجام داد تا پیامهای قرآن کریم و محور «عهد برائت» را به مخاطبان منتقل کند. این فعالیتها در سه محور اصلی اجرا شد؛
۱. تولید محتوا و ابزار فرهنگی
در این محور، تمرکز بر آمادهسازی محتوای آموزشی و فرهنگی بود. کتاب «عهد برائت» تولید و چاپ شد و میان مبلغین و حلقههای فعال قرآنی توزیع گردید. آیات محور اربعینی نیز انتخاب و برای استفاده در فعالیتهای میدانی ابلاغ شد. علاوه بر این، انواع ابزار فرهنگی شامل پوسترها، کلیپها، موشنگرافیها، آبجکتموشن، نقاشی شن، پرچمهای گرافیکی و آویزهای ویژه برای کولهپشتی زائران طراحی و تولید شدند. همچنین بخش ویژه اربعین در اپ پویش فعال شد و وبسایت رسمی برای ثبتنام در مسابقات و دریافت گواهی در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
۲. فعالیت میدانی
فعالیتهای میدانی پویش در مسیرهای مختلف و بخشهای متنوع انجام شد؛
-مسیر پیادهروی نجف تا کربلا؛ در مسیر اربعین، بیش از ۳۰ تیم پس از توجیه محتوایی برای تبلیغ به مواکب اعزام شدند و ۱۵۰۰ سفیرِ با واسطه نیز برای ترویج پویش «زندگی با آیهها» آموزش و توجیه شدند.هزاران بنر، آویز، پوستر و کتیبه توزیع شد و قاریان اعزامی کمیته فرهنگی نیز فعالیت داشتند.
-مرزهای اصلی کشور؛ نمایشگاههای «زندگی با آیهها» در 5 مرز برپا شد و مبلغان در طول ایام ورود زائران حضور فعال داشتند. چند هزار تراکت تبلیغاتی توزیع شد و تبلیغات شهری شامل عرشه پلها و سنگنوشتهها اجرا شد. همچنین پوشش خبری در صداوسیما و رسانههای محلی ارائه شد.
-جاماندگان؛ برای افرادی که امکان حضور در مسیر پیادهروی را نداشتند، برنامههای ویژه اجرا شد. بنرهای متعدد در استانها نصب شد، ۴۰ خیمه در تهران برپا گردید، سفیران مبلغ حضور داشتند و بیش از ۳۰ هزار تراکت توزیع شد.
۳. تولیدات رسانهای و همافزایی
در این محور، تلاش شد پیامهای پویش به گستردهترین شکل ممکن در فضای رسانهای منتشر شود. بیش از ۱۲ خبر مرتبط با فعالیتهای مخاطبان ویژه تولید و در بیش از ۵۰ خبرگزاری منتشر شد. پادکستها و نقاشی شن بهعنوان تولیدات رسانهای منتشر شدند و با ۳۰ شبکه فعال در فضای مجازی ارتباط برقرار شد تا تولیدات پخش و بازنشر شوند. همکاری با هیأتها و آموزشوپرورش نیز شکل گرفت و کمپین قرائت آیات، اکران شهری و استفاده از آرم آگهی در این بستر انجام شد.
پس از اربعین، فعالیتها در استان خراسان رضوی ادامه یافت؛ ۴۸ بنر بزرگ در خیابان امام رضا (ع) نصب شد، مراکز اسکان عمومی مجهز شدند و مبلغین آموزش دیدند تا پیامهای قرآنی در این منطقه نیز به شکل گسترده انتقال یابد.
اثبات برادري در هفته وحدت
در هفته وحدت نیز، جشن بزرگ «امت احمد(ص)» در 8 استان کشور با محوریت آیه ۲۹ سوره فتح برگزار شد. واقعيت آن است كه هفته وحدت یک مناسبت در تقویم نیست؛ هفته وحدت یک ضرورت و آرمان قرآنی است و باید متناسب با آن اقدام مؤثری انجام شود.
در شرایطی که دشمن در تلاش است تا از همه ابزارش در ضربه زدن به اسلام استفاده کند و شاهدیم که چه فجایع انسانی را به وجود آورده است، مهمترین مسئلهای که باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از ایجاد تفرقه و دودستگی در میان امت جهان اسلام است و در نتیجه باید به طور ویژه و با پُراهمیت دانستن هفته وحدت در تلاش باشیم تا مانع از تفرقه میان امت اسلامی شویم.
بر این اساس در فضای طرح زندگی با آیهها تلاش شد تا در راستای وحدت و همبستگی بیشتر میان امت اسلامی اقدامی مؤثر و کلیدی به انجام برسد.
برای این ایام با در نظر گرفتن 5 آیه از کلامالله مجید، زندگي با آيهها مجموعهای از کارهای تبلیغی، ترویجی را به انجام رساند و بیش از پیش، زمینه را برای وحدت میان اهل سنت و تشیع فراهم آورد.
آیه ابتدایی و کلیدی در نظر گرفته شده برای این ایام، آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح بود که میفرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ…» در حقیقت در این آیه دو روش یا دو ویژگی شخصی حضرت محمد(ص) توصیف شده است که باید به عنوان الگو از آن بهرهبرداری کرد؛ همچنانکه آن حضرت در میان همراهان و همکیشان خود سمبل رحمانیت و مهربانی و گذشت بودند، اما در عین حال در مواجهه با دشمنان بسیار محكم بوده و به تعبیر قرآن با آنها بسیار شدید برخورد میکردند.
برمبنای این ۵ آیه که از میان ۱۰۰ آیه ساده طرح کلی زندگی با آیهها انتخاب شدند تلاش شد تا اقلام محتوایی تولید و عرضه شوند، كه از جمله آنها انتشار کتابی تحت عنوان «امت احمد» بود که مبنایی برای طراحی سؤال و مسابقات شد.
با استناد به برخی از این آیات تیزرهایی توليد شد و همچنین تصویرسازی و اکرانهای محیطی شهری نیز برای این منظور به نمايش گذاشته شدند. مسابقاتی بزرگ بر این اساس ویژه نوجوانان نیز تدارک دیده شد که در فضای مجازی آموزشی شاد با همکاری آموزش و پرورش و همچنین همراه اول برای استفاده قشر وسیعی از نظام ارتباطات سیار برپابود.
نهضت ادامه دارد
با اتمام هفته وحدت، اما نهضت «زندگي با آيهها» به پايان نرسيد و با معرفي 12 آيه نصر همچنان تا فرا رسيدن ايام پربركت ماههاي رجب و شعبان ادامه دارد. طبيعتا شور وحالي كه زندگي با آيهها در ماه مبارك رمضان يا مناسبتهاي خاص ديگر دارد در اين روزها مشهود نباشد ولي اين طرح همچنان باقوت به كار خود ادامه ميدهد؛ چرا كه اساسا قرآن مناسبتي نيست و براي هر روز و هر لحظه زندگي ما چراغ راه و هدايتگر است. اميد كه قرآن كه در زندگي آحاد جامعه نمود عيني بيابد.
2025-09-22
T
T