قزوین | نشست تخصصی مدیران فرهنگی ـ تبلیغی
نشست تخصصی مدیران فرهنگی ـ تبلیغی قزوین با محوریت آموزش و توانمندسازی ائمه جماعات
زندگی با آیهها | در دل میدان؛
حجتالاسلام قربانیان، از فعالان قرآنی در مناطق محروم کشور، با تأسیس پایگاههای قرآنی و تربیت مربیان در مناطقی چون سمیرم، خور و بیابانک و عسلویه، تلاش کرده جریان آموزش قرآن را گسترش دهد. او معتقد است هر مربی قرآنی میتواند یک پایگاه متحرک برای ترویج معارف الهی باشد و خود از چهرههای میدانی طرح «زندگی با آیهها» و جهاد تبیین به شمار میآید.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «سختی را به جان خریدم و با گذشتن از مادیات، بهصورت جهادی همراه با زن و سه فرزند قدم در مسیر پرمشقت تربیت مربی در استانها و روستاهای محروم گذاشتم تا قرآن راه نجاتی باشد برای توشه آخرتم. با اینکه کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم؛ در نهاد رهبری دانشگاهها فعالیت داشتم و استاد حوزه علمیه هستم؛ اما مسیر تربیت مربیان قرآنی در مناطق محروم کشور را با جان و دل ادامه میدهم.» اینها را حجتالاسلام حمیدرضا قربانیان، معاون طرح توسعه خانههای قرآنی روستایی مؤسسه دارالقران اهل بیت (ع) میگوید؛ در شرایطی که متأسفانه فعالیتهای قرآنی اغلب در مرکز استان صورت میگیرد و از روستاها غفلت میشود، او به فعالیتهای فرهنگی و قرآنی در روستاها پرداخته است. او که سالها مبلغ بینالمللی بوده و به بیش از 30 کشور سفر کرده، از سال 70 تاکنون در مناطق مختلف کشور بهخصوص روستاها به تربیت مربیان قرآنی میپردازد. یکی از فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام قربانیان تأسیس پایگاه قرآنی است که از ذیل آن تاکنون حدود 80 حافظ قرآن تربیت شدهاند و تعدادی از این حافظان قرآن مربی شدهاند. حجتالاسلام قربانیان که در مناطق محروم و دورافتادهای همچون شهرستان سمیرم، مناطق دورافتاده خور و بیابانک، عسلویه ومناطقی از این دست به تربیت مربی قرآن و تأسیس پایگاه قرآنی پرداخته، هدفش را تربیت مربیان قرآنی عنوان میكند؛ چرا كه هر کدام از این مربیان یک مجموعه قرآنی متحرک هستند که در هرجایی میتوانند منشأ خیر باشند. او یكی از دهها نمونه فعالانی است كه زندگی با آیهها را به میان مردم برده و در دل میدان به جهاد تبیین مشغول است. صحبتهای او خواندنی است.
تربیت مربیان قرآنی، منشأ خیر
افراد به خصوص کودکان و نوجوانان در مناطق کمتر برخوردار اغلب بهخاطر نبود مربی و پایگاههای قرآنی ناامید شدهاند؛ درحالیکه این مناطق دارای استعدادهای فراوانی هستند. اگر قرار است ما کاری انجام دهیم که مثمرثمر باشد باید نیروی انسانی مستعد تربیت کنیم.
تاكنون توفیق یافتهایم تا بیش از 30 پایگاه قرآنی در مناطق محروم غرب استان اصفهان راهاندازی كنیم. تنها در این پایگاههای قرآنی 1800 قرآنآموز شرکت میکنند و تاکنون 100 مربی تربیت شده است. مربیان از 18 سال تا 50 سال هستند و تعداد قرآنآموزان متغییر است. تعداد قرآنآموزان به تناسب تعداد جمعیت روستا متفاوت است اما در هر پایگاه کمتر از 20 تا 30 نفر حضور ندارند. با هماهنگیهای بهعملآمده با سازمان دارالقرآن بنا بر این است که از مربیان قرآنی در مناطق مختلف از جمله روستاها آزمونی اخذ شده و سپس مدرکی به آنها داده شود.
طرح شاخه طوبی برای حفظ و تدبر در قرآن
ما طرحی باعنوان «شاخه طوبی» در پایگاه قرآنی مناطق روستایی ایجاد كردهایم. در این طرح افراد در گروههای سنی مختلف در ابتدا بخشی از قرآن از جمله سورههای حجرات، لقمان و جزء 30 را همراه با ترجمه حفظ میکنند و سپس از جزء اول شروع به حفظ قرآن مینمایند. افرادی که سواد ندارند نیز با روخوانی سوره انعام شروع میکنند و اگر توان حفظ دارند، به حفظ این سوره میپردازند.
کلاسهای قرآنی در تابستان دو روز در هفته و دو ساعت برگزار میشود؛ در پاییز و زمستان و بهار به جهت تداخل با سال تحصیلی، کلاسها دو ساعت در یک روز انجام میشود. بهطورکلی، کلاسها در دو یا سه ترم، 18 جلسه دو ساعته برگزار میشود.
بابت تمام فعالیتهای قرآنی که در مناطق محروم انجام میشود، برای هر ترم مبلغ ناچیز 30 هزار تومان( در صورت توان) دریافت می شود. البته این مبلغ برای ضمانت حضور در کلاس ها گرفته میشود و در صورت شرکت در تمام کلاسها، در اتمام دوره مبلغ اخذ شده برگردانده شده یا برای قرآنآموزان جایزه تهیه میشود.
دنبالکردن طرح پویش «زندگی با آیهها» در روستاها
طرح زندگی با آیهها بسیار خوب و اثرگذار است؛ البته ماه رمضان سال گذشته ما مشابه این طرح را تحت عنوان طرح الرحمن به اجرا درآورده و 30 فراز کاربردی قرآن را در پایگاه های قرآنی دنبال کردیم.
در این طرح 30 فراز اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در قرآن انتخاب و در طول جزء خوانی یک آیه را حفظ می کردیم؛ ذیل آن آیه یک روایت و داستان عبرت آموز از بزرگان مطرح می شد. همچنین روحانیان در مساجد موظف بودند که آن یک آیه را همراه با ترجمه و تفسیر توضیح دهند.
هر کسی که متناسب با آیه یا موضوع آیه، تجربه یا خاطرهای داشت در پایان جزء خوانی تعریف میکرد و سپس افراد با یکدیگر بحث و تبادل نظر میکردند. طرح الرحمن در محدودهای که ما اجرا کردیم بسیار اثرگذار بود؛ قطعاً پویش زندگی با آیهها نیز به دنبال ایجاد یک گفتمان عمومی در سطح جامعه با محوریت قرآن کریم باعث انس مردم با قرآن خواهد شد.
خنثیسازی نقشه دشمنان
امروزه ما در جنگ رسانهای و اقتصادی قرار داریم و در این شرایط، کار در مباحث فرهنگی سخت است. چنانچه پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ»؛ برای هر کس که معاشی نباشد، معادی نیز نیست. از طرف دیگر، خداوند در آیه 6 سوره علق میفرماید: «إِنَّ الانسانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی»؛ راستی که انسان سرکش و مغرور میشود؛ چون که خود را در غنا و دارایی ببیند. نکته اینجاست که متأسفانه هجمههای رسانهای روی سر مردم به خصوص نوجوان و جوان بسیار زیاد است. در چنین شرایطی، گسترش پویش زندگی با آیهها در مدارس و دانشگاهها در خنثی سازی نقشههای دشمن میتواند اثرگذار باشد؛ به شرط آنکه ما اساتید متخصص و با انگیزه برای این کار تربیت کنیم.
کلید حل معضلات قرآنی در کشور تربیت نیروهای متخصص و متعهد است. اگر میخواهیم هجمههای رسانهای دشمن خنثی شود باید به این سمتوسو برویم که انسانهای متعهد و متخصص تربیت کنیم. قطعاً هجمههای فرهنگی دشمن در ضعیف کردن رویکرد مردم به مسائل قرآنی اثر داشته است؛ اما ما ناامید نیستیم.
اگر مسئولان دست از جناحبازی و کارهای سلیقهای بردارند، نگاه واقعبینانهای به مباحث قرآنی و فرهنگی داشته باشند و مشکلات اقتصادی را حل نمایند، خیلی از مشکلات کشور خودبهخود حل خواهد شد.
2025-05-03
T
T