زندگی با آیه‌ها | قرآن به وقت نوجوانی

زندگی با آیه‌ها چگونه به مدارس راه پیدا كرد؟ 

زندگی با آیه‌ها | قرآن به وقت نوجوانی

زندگی با آیه‌ها چگونه به مدارس راه پیدا كرد؟ 

در نخستین ماه رمضان اجرای طرح زندگی با آیه‌ها، برنامه‌ای ویژه با عنوان «زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی» با همکاری بنیاد نوجوان و سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد. این طرح با هدف ترویج فرهنگ قرآنی میان نوجوانان شامل سه بخش اصلی بود: مسابقات آی‌لیگ، محفل قرآنی نوجوان‌محور و نمایش قرآنی «معمای نجات». حجت‌الاسلام حسین آقاجانی، معاون بنیاد نوجوان، مسئولیت اجرای این برنامه‌ها را بر عهده داشت.

زندگی با آیه‌ها چگونه به مدارس راه پیدا كرد؟ 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در نخستین ماه مبارک رمضان كه طرح زندگی با آیه‌ها اجرا شد، «زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی» نیز با هدف گسترش فرهنگ قرآنی میان نوجوانان شكل گرفت. این طرح که با همکاری بنیاد نوجوان و سازمان دارالقرآن کریم طراحی شد، شامل سه برنامه اصلی بود؛ مسابقات آی‌لیگ، محفل قرآنی نوجوان‌محور، و نمایش قرآنی «معمای نجات». دراین‌باره، حجت‌الاسلام حسین آقاجانی، معاون بنیاد نوجوان و مسئول این طرح، از اقدامات انجام‌شده و اهداف این برنامه‌ها توضیحات بیشتری ارائه كرد.

هم‌افزایی برای اجرای بهتر زندگی با آیه‌ها
طرح «زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی» با همکاری بنیاد نوجوان و سازمان دارالقرآن دنبال شد. ما جلساتی را قبل از آغاز ماه مبارک رمضان با دارالقرآن داشتیم و یک هم‌افزایی میان دو مجموعه انجام شد. برنامه‌هایی که دارالقرآن طراحی کرده بود اما اجرایی نشده بودند، با مشارکت ما به جریان افتاد. از جمله، مسابقات آی‌لیگ که قرار شد در مدارس برگزار شود. ما نیز از ظرفیت‌های خود مانند شبکه مدارس صدرا و مدارسی که با طرح سفارتخانه مقاومت مرتبط هستند، استفاده کردیم تا این مسابقات به بهترین نحو اجرا شود و در میان نوجوانان ترویج یابد.

سه برنامه محوری در طرح زندگی با آیه‌ها
ما یک طرح ملی مشترک برگزار کردیم به نام «زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی» که سه بخش اصلی داشت. بخش نخست، مسابقات آی‌لیگ بود که نوجوانان در آن از طریق یک برنامه کاربردی، مفاهیم قرآنی را در قالب بازی و رقابت می‌آموختند و در نهایت جوایزی دریافت می‌کردند. دومین بخش، محافل قرآنی نوجوان‌محور بود که الگوی آن از برنامه‌های مشابه در صداوسیما گرفته شده، اما با شیوه‌ای متناسب با فضای نوجوانان طراحی شده بود.
ما شیوه‌نامه‌های این محافل را طراحی کرده و آن را به مدیران مدارس، معاونان پرورشی، دبیران قرآن و هیئت‌های نوجوانی ابلاغ کردیم. این محافل دارای سه پایه اصلی هستند؛ تبیین آیه محوری، تلاوت و هم‌خوانی قرآن و درنهایت هم‌عهدی نوجوانان با مفاهیم قرآنی. نکته مهم این است که اجرای این محافل برعهده خود نوجوانان بود تا ضمن برگزاری این برنامه‌ها، مسئولیت‌پذیری آن‌ها نیز تقویت شود.
سومین بخش این طرح، نمایش قرآنی «معمای نجات» بود که به روایت زندگی حضرت موسی (ع) می‌پرداخت. این نمایش بر اساس ۳۰ آیه‌ای که برای رمضان 1402 در نظر گرفته شده و مرتبط با روح مقاومت بود، طراحی شد. ما دو بخش از زندگی حضرت موسی (ع) را به‌صورت نمایشنامه آماده کردیم که گروه‌های مختلف، از مدارس گرفته تا محافل قرآنی، می‌توانستند آن را اجرا کنند. نمایش به‌گونه‌ای طراحی شده بود که نوجوانان ضمن تماشای آن، با مفاهیم قرآنی درگیر می‌شدند و در پایان، این مفاهیم به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شد.

گامی برای ترویج فرهنگ قرآنی در میان نوجوانان
محفل قرآنی نوجوان‌محور محدود به مدارس و هیئات نبود، بلکه در هر مکانی که نوجوانان حضور داشتند، قابلیت اجرا داشت. این محافل می‌توانستند در مدارس، مساجد، پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی و حتی در صف‌های صبحگاهی مدارس برگزار شوند. هدف از طراحی این محافل، ایجاد بستری برای ارتباط مستمر نوجوانان با آیات نورانی قرآن کریم بود. این محفل، یک برنامه کوتاه و ۱۰ دقیقه‌ای بود که در آن نوجوانان یک آیه را قرائت کرده، به تبیین آن پرداخته، هم‌خوانی می‌کردند و در نهایت، براساس مفاهیم آیه، هم‌عهدی انجام می‌شد.
این برنامه نه‌تنها در محیط‌های آموزشی و فرهنگی، بلکه در فضای خانواده نیز قابلیت اجرا داشت. نوجوانان می‌توانستند در جمع‌های خانوادگی خود این محافل را برگزار کرده و ارتباط خود را با معارف قرآنی تقویت کنند. همچنین، گروه‌های تشکیل‌شده می‌توانستند فعالیت‌های خود را در سایت زندگی با آیه‌ها و در بخش به وقت نوجوانی ثبت نمایند تا ضمن مستندسازی اقدامات خود، با سایر گروه‌های فعال در سراسر کشور نیز در تعامل باشند. این رویکرد، زمینه‌ساز نهادینه شدن فرهنگ تدبر و انس با قرآن در میان نوجوانان بوده و توانست تأثیر بسزایی در رشد فکری و معنوی آنان داشته باشد.

رقابت در مسیر قرآن
در این برنامه، علاوه بر برگزاری محافل قرآنی نوجوان‌محور و نمایش‌های قرآنی، یک فرآیند مسابقه‌ای نیز در نظر گرفته شد. نوجوانان می‌توانستند بهترین و جذاب‌ترین محافل قرآنی خود را در قالب کلیپ تهیه کرده و به سایت زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی ارسال کنند. این آثار مورد داوری قرار گرفت و برگزیدگان آن معرفی شدند. علاوه بر آن، نمایش‌های قرآنی نیز داوری شده و بهترین اجراها انتخاب ‌شدند.
مسابقات آیلیگ نیز که به‌صورت برخط برگزار می‌شد، دارای فرآیند داوری مشخصی بود. تمام این رقابت‌ها با هدف تشویق نوجوانان به مشارکت فعال در برنامه‌های قرآنی طراحی شده‌ بودند. درعین حال طرح«زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی» محدود به ایام ماه مبارک رمضان نبود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای استمرار آن در طول سال انجام شد. 
برای بعد از ماه مبارک، گروه‌های توانمندی را که در این زمینه استعداد و ظرفیت خود را نشان داده‌ و برتر شده‌ بودند، مورد حمایت قرار گرفتند. این گروه‌ها را تحت عنوان «نخبگان قرآنی» شناسایی کرده و مسیر ادامه فعالیت‌هایشان را مشخص كردیم.
در حوزه نمایش‌های قرآنی، برای گروه‌های منتخب، نمایشنامه‌های قرآنی جدیدی ارسال شد تا آن‌ها بتوانند این مسیر را با توانمندی بیشتری ادامه دهند. همچنین، در بخش محافل قرآنی، نوجوانانی که مشارکت بیشتری داشتند و توانسته‌ بودند محافل پربارتری برگزار کنند، به دارالقرآن‌های سطح شهرها و شهرستان‌ها و جمع‌های قرآنی مرتبط با قاریان و حفاظ متصل شدند. این برنامه‌ها در راستای توانمندسازی نوجوانان، تقویت مهارت‌های قرآنی آن‌ها و رشد مستمرشان در این مسیر طراحی شد. 
بنیاد نوجوان، علاوه بر تداوم این طرح، راهبردهای مشخصی برای هدایت این گروه‌های قرآنی در نظر گرفته تا نوجوانان بتوانند ارتباط عمیق‌تر و مستمری با آیات قرآن برقرار کرده و مسیر زندگی خود را بر پایه آموزه‌های الهی تنظیم کنند.

مشارکت والدین و مربیان 
برای تسهیل حضور والدین و مربیان در این طرح، مجموعه‌ای از شیوه‌نامه‌ها را تدوین کرده‌ایم که مخاطبان می‌توانند آن‌ها را مطالعه کنند. این شیوه‌نامه‌ها به زبان ساده، مختصر و کاربردی نوشته شده‌اند تا همه بتوانند به راحتی از آن‌ها بهره‌مند شوند.
این شیوه‌نامه‌ها از ماه مبارک رمضان در سایت زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی بارگذاری شد. همچنین، هم‌اکنون این محتواها در کانال‌های مختلف فضای مجازی، از جمله کانال ایتا زندگی با آیه‌ها به وقت نوجوانی در دسترس هستند. ما این شیوه‌نامه‌ها را برای سفیران آیه‌ها ارسال کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که در کانال‌های خود منتشر کنند تا به دست علاقه‌مندان بیشتری برسد.
این راهنماها برای مدیران شهرستانی و مدیران قرارگاه‌های نوجوانی ارسال شده و در فضاهای مجازی همچون شاد، بله و ایتا انعکاس یافته‌اند. علاوه بر این، در سایت بنیاد نوجوان نیز بارگذاری شده‌اند، تا والدین و معلمان بتوانند به راحتی آن‌ها را دریافت کرده و از این منابع برای نورانی کردن خانواده و محیط زندگی خود به آیات گرامی قرآن بهره ببرند.
مشارکت والدین و مربیان، نقشی کلیدی در تقویت این طرح و تعمیق آموزه‌های قرآنی در زندگی نوجوانان دارد و دسترسی آسان به شیوه‌نامه‌های آموزشی، گامی مؤثر در این مسیر خواهد بود.

2025-05-02

تعداد بازدید: 80
ایران
آیکون توانخواهان

T

T