زندگی با آیه‌ها | گامی بلند برای قرآنی‌تر شدن جامعه؛

زندگی با آیه‌ها در رمضان ۱۴۴۵ مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشت

زندگی با آیه‌ها | گامی بلند برای قرآنی‌تر شدن جامعه؛

زندگی با آیه‌ها در رمضان ۱۴۴۵ مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشت

پویش زندگی با آیه‌ها از اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد و مرحله مقدماتی خود را در ماه رمضان ۱۴۴۵ قمری پشت سر گذاشت. این پویش با هدف ترویج آموزه‌های قرآنی در زندگی مردم، از طریق برنامه‌هایی چون جلسات تفسیر، مسابقات، آموزش‌های قرآنی و فعالیت‌های رسانه‌ای اجرا شد و با استقبال گسترده روبه‌رو گردید. تداوم آن در مناسبت‌هایی مانند عید غدیر، محرم و اربعین، این حرکت را به یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های قرآنی کشور تبدیل کرد و تحسین چهره‌های برجسته قرآنی را برانگیخت.

زندگی با آیه‌ها در رمضان ۱۴۴۵ مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشت

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، پویش زندگی با آیه‌ها مرحله مقدماتی خود را  در ماه رمضان 1445 قمری پشت سر گذاشت. این پویش باهدف ترویج و نهادینه‌سازی آموزه‌های قرآنی در زندگی روزمره مردم  از اسفند سال 1402 شمسی آغاز  شد و در نوروز 1403 به کار خود ادامه داد. در این مرحله، تلاش بر این بود تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی، آیات قرآن کریم به زبانی ساده و کاربردی برای عموم مردم ارائه شود. فعالیت‌های مختلفی مانند جلسات تفسیر قرآن، مسابقات قرآنی، برنامه‌های آموزشی و تبلیغات گسترده در فضای مجازی از جمله اقدامات این پویش در ماه رمضان بود که با استقبال گسترده مردم مواجه شد. پس از آن پویش زندگی با آیه‌ها در مناسبت‌های دیگر مانند عید غدیر، ماه محرم و اربعین هم تداوم یافت. آنچه در ادامه می‌خوانید گوشه‌ای از تلاشی جمعی است میان دو ماه رمضان در سال 1403 كه موجب شد «زندگی با آیه‌ها» به صدر فعالیت‌های قرآنی كشور برسد و تمجید بزرگان را در پی داشته باشد؛ چنان كه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جزئیات حرکت هم‌افزای ملی زندگی با آیه‌ها، چنین فرمودند:
«بسمه تعالی
کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود. پیگیری نکردن کارها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزی‌ها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است. در باب قرآن، کار لازم ابتدایی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.»

قرآن کریم کتاب زندگی است. به این معنی که ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی و نیازهای مختلف را پاسخ می‌دهد. فعالیت‌های مختلف قرآنی از تلاوت، قرائت و حفظ مقدمه‌ای برای انس با قرآن کریم است و انس خود مقدمه‌ای برای فهم و تدبر است و تدبر در قرآن نیز مقدمه‌ای برای عمل به آیات است.
هدف اصلی برگزاری تمامی فعالیت‌های قرآنی این است که بتوان مفاهیم اصلی قرآن را در زندگی‌ها جاری و ساری کرد؛ لذا طرح زندگی با آیه‌ها با این محوریت شکل گرفت تا تعدادی از آیات قرآن کریم که در بردارنده نیازهای واقعی امروز جامعه است، برای قشرهای مختلف ازجمله کودکان، نوجوانان، بانوان و طیف‌های مختلف جامعه، آن هم با ادبیات خودشان توضیح داده شود و در پرتو آن، مفاهیم زندگی‌ساز قرآنی در فضای اجتماع جاری شود؛ زندگی با آیه‌ها با این هدف شکل گرفت.
در مسیر اجرای این طرح بر روی حفظ موضوعی تمرکز شد؛ تلاش بر این بود تا مخاطبان این طرح آیات قرآن را ابتدا بتوانند بخوانند، بعد آنها را بفهمند و در ادامه حفظ کنند تا در نهایت مقدمه بهتری برای عمل قرآنی شود.
زندگی با آیه‌ها طرحی بلند مدت است كه چند گام ابتدایی داشت. مرحله مقدماتی پویش زندگی با آیه‌ها از اسفند سال 1402 و همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان كلید خورد. این طرح با آن كه نیمی از آن در تعطیلات نوروزی گذشت اما با استقبال خوبی مواجه شد و توانست جامعه‌ای میلیونی را با خود همراه كند. پس از ماه رمضان نیز این حركت متوقف نشد و به مسیر خود ادامه داد. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی است از این فعالیت‌ها، به روایت حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، دبیر نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم كه تقدیم‌تان می‌شود.

*علاقه مردم به قرآن
در ماه مبارک رمضان، با مشارکت تحسین برانگیز فعالان مردمی و حمایت شایسته و مناسب ظرفیت‌های حاکمیتی و دولتی، شاهد شكل‌گیری یک جریان هم‌افزای ملی قرآنی با عنوان کوتاه ولی گویا و صمیمی «زندگی با آیه‌ها» بودیم.
جریانى که بحمدالله مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دو مرتبه، از جمله در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، از برنامه‌های قرآنی امسال با تعابیری همچون «جلوه‌ قرآن در سراسر این ماه، چشم‌گیر بود»، «از نقاط برجسته‌ ماه مبارک امسال، برنامه‌ها و تفاوت‌های قرآنی بود» و «از همیشه درخشان‌تر و زیباتر جلوه کرد»، تعریف و تمجید نمودند که موجب خرسندی و امیدواری جامعه فرهنگی، قرآنی و اصحاب رسانه شده و خستگی ماه‌ها تلاش بی‌وقفه را از دل و جان تمامی خادمان قرآن زدود.
بی‌تردید اجرای موفق این طرح هم‌افزا، با مشارکت میلیونی مردم عزیز ایران، بدون تلاش‌های جهادی و شبانه‌روزی جریان‌های مردمی، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرآنی و فرهنگی امکان‌پذیر نبود. با این حال قبل از اینکه طرح زندگی با آیه‌ها را شروع کنیم با استفاده از مراکز معتبر نظرسنجی و افکارسنجی یک بررسی دقیق بر روی نیازهای مخاطبان شروع کردیم. بر اساس این افکارسنجی‌ها آمارهای جالبی به دست آمد و گزاره‌هایی که ما پیوسته در ذهن داشتیم که مردم به قرآن اقبال و علاقه دارند، با این نظرسنجی‌ها دقیق شد.
در برخی از محورهای این نظرسنجی‌ها از سوی افرادی که به سوالات پاسخ داده بودند، بالغ بر ۷۵ درصد مردم جامعه از اینکه قرآن را حفظ نیستند، حسرت می‌خوردند؛ و یا بالغ بر ۷۰ درصد مردم اعلام می‌کردند که حاضرند مبالغ قابل توجهی را برای آموزش و یادگیری قرآن هزینه کنند و همچنین بالغ بر ۹۲ درصد افرادی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند، تمایل داشتند که فهم و تدبر در قرآن کریم را پیش ببرند. بر همین اساس این آمارها سرمایه‌ای شد که با بررسی دقیق آنها و در یک کار عمیق پژوهشی از بررسی صحبت‌های بزرگان، آیاتی کلیدی مورد تاکید قرار گرفت که مقرر شد برای جامعه توضیح داده بشوند.
در ادامه و بعد از انتخاب این آیات با قشرهای مختلف ازجمله تیم‌های رسانه‌ای، هنری، محتوایی و علمی گفت‌وگوهایی شد تا در نهایت ۱۵۰آیه به دست آمد که نتیجه این مباحثات است. بعد به این جمع‌بندی رسیدیم، اگر بخواهیم یک تصویر اولیه از محورهای مختلفی که در قرآن برای امروز جامعه مطرح است، ارائه کنیم باید حداقل تعدادی از این آیات قرآن کریم در جامعه عرضه شود.

*چرا حفظ موضوعی؟
حفظ کل قرآن کریم و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که رهبر معظم انقلاب از آن به‌عنوان یک آرمان مطالبه کرده‌اند نیاز به طراحی گام‌هایی دارد. طرح نهضت زندگی با آیه‌ها تمرکز بر حفظ موضوعی دارد. ویژگی حفظ موضوعی این است که افراد، به دلیل اینکه با توجه به کاربرد و معنا، آیات قرآن کریم را حفظ می‌کنند و به راحتی از ذهن‌شان دور نمی‌شود، حلاوت و شیرینی امتداد قرآن در زندگی را احساس می‌کنند. این اتفاق کمک می‌کند که ما بتوانیم گستره زیادی از اقشار مختلف، خصوصاً دانش‌آموزان و نوجوانان را به سمت انس و حفظ قرآن حرکت دهیم. در ادامه طبیعتاً امید داریم بتوانیم تعدادی از این مخاطبان را به اینکه حفظ قرآن را شروع کنند، سوق دهیم تا در راستای کمک به دغدغه مقام معظم رهبری حرکت کنیم.
ما حفظ آیات موضوعی را به عنوان نقطه کلیدی مطرح کردیم که با نگاه کارشناسی به تمامی مراحل از تصحیح و جریان حفظ و عمل و قرآنی شدن را دنبال کرد. لذا توجه ویژه‌ای به حفظ موضوعی داشتیم. ما با این نگاه، هدف از طرح زندگی با آیه ها را گفتمان سازی و تببین معارف قرآنی نیاز جامعه در راستای فریضه جهاد تبیین با این طرح مورد توجه قرار دادیم.

*زندگی با آیه‌ها دیده شد
در ماه مبارک رمضان تلاش کردیم که اضلاع مختلفی را در این پویش کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم جامعه مخاطب خودمان را بیشتر از مفاهیم و معارف آیات قرآن کریم متأثر کنیم. به همین جهت از یک طرف تبلیغات محیطی گسترده‌ای داشتیم که بالغ بر ۵ هزار سازه تبلیغی در تهران و شهرستان‌های مختلف از بیلبورد و عرشه‌های پل تا امور دیگری بود که باعث می‌شد، آیات قرآن به چشم افراد بخورد و با آنها انس بگیرند. 
از طرف دیگر در بحث فضای مجازی نیز از تمامی پلتفرم‌ها ازجمله روبیکا، تلوبیون، شاد، بله، باد صبا و مجموعه زیرساخت‌هایی که وجود داشت استفاده کردیم. در طول این مدت در فضای مجازی محصولات مختلفی که تولید شده بود بیش از ۷۰۰ میلیون بار دیده شدند و در مسابقه این طرح نیز بالغ بر ۱۰ میلیون نفر مشارکت کردند.
صدا و سیما علاوه بر برنامه پربیننده «محفل» در دیگر برنامه‌های خود از این طرح به خوبی استقبال كرد و آن را پوشش داد. در برنامه محفل كه امسال هم سعی کرد با بحث‌های محتوایی نشان بدهد قرآن زندگی‌ها را سامان می‌دهد، سرریزی هم به سمت نهضت زندگی با آیه‌ها داشت و بجز این برنامه قرآنی پربیننده، حدود ۱۸ برنامه تلویزیونی در شبکه‌های مختلف ازجمله برنامه‌های افطار و سحر و ۴۵۰۰ دقیقه مسابقات تلویزیونی با عنوان زندگی با آیه‌ها در شبکه‌های مختلف برگزار شدند. این موضوع باعث شد تا حجم زیادی از مخاطبان با این حرکت و با این نهضت ارتباط بگیرند و در مسابقات مختلف آن شرکت کنند.

*مردم پای كار زندگی با آیه‌ها بودند
یکی از ویژگی‌های متمایز طرح زندگی با آیه‌ها این بود که مردم به صورت خیلی جدی در آن میدان‌داری کردند. در زمینه محرم و مراسم عزاداری می‌بینیم که خود مردم همه جزئیات داستان از اینکه سخنران را هماهنگ کنند تا اینکه برای مراسم هزینه کنند خودشان دنبال می‌کنند تا در نهایت یک اتفاق ملی بزرگ رقم بخورد. در فضای قرآنی نیز اقشار مختلف مردمی که در روستاها بودند تا شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ نشان دادند خودشان در این زمینه میدان‌داری کردند. در این حوزه برای ما حدود 30‌هزار محصول از سمت مردم آمد. میدان‌داری مردم و اقشاری مانند مبلغین که برای اولین بار در شب‌های قدر به عنوان «ید بیضاء»، قرآن در دست گرفتند و بر منابر سخنرانی قرآن را به مردم ارائه کردند اتفاقات متفاوتی بود که نشان می‌داد این بار مردم به صورت ویژه خودشان دارند یک اتفاق قرآنی را رقم می‌زنند.

*برپایی بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام
در محفل قرآنی امام حسنی‌ها که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، بالغ بر 180 هزار نفر تا حدود یک هفته مانده به برگزاری این محفل ثبت‌نام کردند که باعث شد ما لینک ثبت‌نام را ببندیم. در مجموع 120 هزار نفر به ورزشگاه آزادی آمدند و یک اتفاق بزرگ و ویژه را که شاید بتوان آن را بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام دانست شکل دهند. این نشان می‌دهد که مردم علاقه و رغبت بسیار زیادی نسبت به انس با قرآن دارند و اساتید و فعالان قرآنی که میدان این اتفاق بودند حضور گسترده‌ای داشتند و در شهرها، محیط‌های مختلف همچون مؤسسات، خانه‌های قرآن، مساجد، جلسات خانگی و … دارایی‌هایی بودند که دست به دست هم نشان دادند اگر یک هم‌افزایی با یک ذهنیت و طرح اولیه‌ای از سوی بزرگان فضای قرآنی و فرهنگی کشور شکل بگیرد، مردم حاضرند میدان‌داری کنند و اتفاقات بزرگی رقم بخورد. این میدان‌داری برای ادامه مسیر سرمایه اصلی ما است.

*نهضت ادامه یافت
«زندگی با آیه‌ها» در فصل تابستان و اوقات فراغت و مناسبت‌هایی ازجمله عید غدیر، محرم، صفر و اربعین، 17ربیع الاول و هفته وحدت ادامه یافت؛ مناسبت‌های مهمی که بستر مناسبی برای انتقال پیام‌های برخی آیات و تأکید و انس با برخی آیات بودند؛ بر همین اساس، در دهه ولایت و عید غدیر آیه سوم سوره مائده، «الیَْوْمَ یئَسَِ الذَِّینَ کَفَرُوا منِ دِینکُِمْ فلَا تخَْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الیْوَْمَ أکَْمَلتُْ لکَُمْ دِینَکُمْ» محور قرار گرفت. 
برای ماه محرم نیز آیه بیست و سوم سوره احزاب، «مِنَ المُْؤْمِنیِنَ رِجَالٌ صَدَقُوا ماَ عاَهدَُوا اللَّه علَیَهْ فمَنِهْمُْ منَْ قضََی نحَْبهَُ ومَنِهْمُْ
مَنْ ینَْتَظِرُ وَمَا بدََّلُوا تبَْدِیلا»، محور قرارگرفت که رویکرد محتوایی آن استقامت و مقاومت صادقانه، پای عهد باخداست. در ایام محرم باتوجه به ظرفیت مجالس عزاداری، علاوه بر آیه 23 سوره احزاب که برای کا رهای گفتمانی و رسانه‌ای انتخاب شد، ۱۰ آیه با محور
محتوایی «مقاومت و پیشرفت » انتخاب شدند. برای شب اول ماه محرم آیه ۲۳ أحزاب، شب دوم آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل، شب سوم آیه ۴۶ سوره مبارکه سبأ، شب چهارم ماه محرم آیه ۱۳۹ سوره مبارکه آل عمران، شب پنجم آیه ۷ سوره مبارکه محمد، شب ششم آیه ۲ سوره مبارکه عنکبوت، شب هفتم آیه ۴۶ سوره مبارکه انفال، شب هشتم ماه محرم آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف، شب نهم آیه ۱۷۸ سوره مبارکه آ ل عمران و برای شب دهم آیات ۱۶۹ و ۱۷۰ سوره مبارکه آ لعمران درنظر گرفته شده است. 
بر اساس این آیات، کتاب منبر برای محتوای منبر قرآنی مجالس عزاداری تدوین و منتشر شد؛ لذا سخنران در ابتدا 7 دقیقه صحبت می‌کرد، سپس قاری 3 دقیقه فراز آیه که توسط منبری توضیح داده شده را قرائت می‌کرد. 
تمایز این گام نسبت به گامی كه در ماه رمضان برداشته شد، در این بود که مخاطب با تعداد زیادی از آیات برای حفظ روبرو نمی‌شد و  تعداد آیات کم شد. 
همچنین در این مرحله سعی شد آیات نقطه زن‌تر و متناسب با ذهن مخاطبین هدف طراحی و انتخاب شوند. نکته مهم این است که در این گام، مجموعه‌هایی خصوصاً سازمان بسیج و مساجدی که پایگاه قرآنی را دنبال می‌کنند، رنگ و بوی زندگی با آیه‌ها گرفتند.
در ماه محرم بحث کرسی‌های تلاوتی و تدبری و ایده قرآنی شدن هیئات جدی گرفته شدند. در این کرسی تلاش بر این بود سخنرانی‌ها اگرچه قرآنی نباشد؛ اما محتوای قرآنی داشته باشد. 

اهداف زندگی با آیه‌ها در ماه رمضان
*سطح اول؛ گفتمان‌سازی زندگی با آیه‌ها
*سطح دوم؛ انس با مفاهیم 30 آیه (تبیین و تفهیم)
*سطح سوم؛ ایجاد انس با الفاظ 30 آیه (حفظ)
*سطح چهارم؛ كنشگری با محوریت تعلیم و عمل به آیات

به روایت اعداد
45 میلیون نفر در معرض محتوای زندگی با آیه‌ها قرار گرفتند
30 میلیون نفر محتوای زندگی با آیه‌ها را دیدند
20 میلیون نفر در پویش زندگی با آیه‌ها مشاركت كردند
11 میلیون نفر در مسابقه زندگی با آیه‌ها شركت كردند
2 میلیون نفر در آزمون حفظ و فهم 30 سوال نهایی حضور داشتند
1 میلیون نفر حائز دریافت گواهی حضور در پویش زندگی با آیه‌ها شدند

مخاطبان اینترنتی زندگی با آیه‌ها 
19,800,000 آی پی منحصر بفرد مجموع مخاطبان اینرنتی زندگی با آیه‌ها بود
14,880,000 از طریق سایت زندگی با آیه‌ها در پویش شركت داشتند
9,655,000 بازدید تلویزیونی زندگی با آیه‌ها
5,382,000 بازدید و شركت در مسابقه آنی زندگی با آیه‌ها
280,000,000 بازدید در پلتفرم‌های تلگرام، ایتا و بله
800,000,000 بازدید در اینستاگرام (ریلز، استوری و پست)
10,000 توییت مرتبط با زندگی با آیه‌ها منتشر شد

مخاطبان موبایلی زندگی با آیه‌ها
10,560,000 شماره تماس منحصر بفرد
11,840,000 سامانه و مسابقه پیامكی
8,425,000 مسابقه تلویزیونی و اینترنتی
1,613,000 شركت در مسابقه آنی
60,000,000 پیامك به سیم‌كارت‌های همراه اول ارسال شد

تبلیغات محیطی
6000 سازه تبلیغاتی
4 دیوار نگاره در میدان‌های فلسطین و انقلاب
100 ابرپرچم زندگی با آیه‌ها نصب شد
1,000,000 برچسب خودرویی توزیع شد

2025-04-28

تعداد بازدید: 77
ایران
آیکون توانخواهان

T

T